Αθήνα
Περιοδική συννεφιά
12°C
 

Το να κόψετε τη ζάχαρη από τη διατροφή σας μπορεί να σας βοηθήσει να διορθώσετε το συκώτι σας

Όταν πρόκειται για την υγεία του ήπατος, πολλοί άνθρωποι εστιάζουν σε ένα πράγμα που είναι γνωστό ότι προκαλεί προβλήματα: το υπερβολικό αλκοόλ. Αλλά οι ειδικοί λένε ότι πιθανότατα καταναλώνετε κάτι άλλο που θα μπορούσε να φέρει σε δυσφορία αυτό το ζωτικό όργανο. Η υπερβολική κατανάλωση αυτού του δημοφιλούς φαγητού μπορεί να προκαλέσει μη αλκοολική λιπώδη νόσο του ήπατος (NAFLD), η οποία μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε σοβαρές επιπλοκές. Καθώς η NAFLD εξελίσσεται, μπορεί να οδηγήσει σε φλεγμονή και μειωμένη λειτουργία, η οποία με τη σειρά της μπορεί να προκαλέσει ουλές (κίρρωση), οίδημα, ηπατική ανεπάρκεια, ακόμη και καρκίνο του ήπατος.

Διαβάστε παρακάτω για να μάθετε ποια δημοφιλή τρόφιμα μπορούν να πυροδοτήσουν αυτήν την επικίνδυνη αλυσίδα γεγονότων και γιατί η αποκοπή της από τη διατροφή σας μπορεί να βοηθήσει να διορθώσετε το πρόβλημα βάζοντας το συκώτι σας στο δρόμο για επισκευή.

Εάν η αναπνοή σας μυρίζει έτσι, ελέγξτε το συκώτι σας, λένε οι ειδικοί.

γιατρός που μετρά τη μέση ενός υπέρβαρου άνδρα
FredFroese / iStock

Οι περισσότεροι από εμάς καταλαβαίνουμε ότι η διατήρηση ενός υγιούς βάρους είναι σημαντική για τη συνολική μας υγεία, αλλά λιγότεροι από εμάς αναγνωρίζουν τη σχέση μεταξύ βάρους και υγείας του ήπατος συγκεκριμένα. Ωστόσο, «το να είσαι παχύσαρκος είναι ένας παράγοντας που συμβάλλει στην ηπατική νόσο», εξηγεί το British Liver Trust. Στην πραγματικότητα, εν μέρει λόγω της αύξησης των ποσοστών παχυσαρκίας, «η λιπώδης ηπατική νόσος που δεν σχετίζεται με το αλκοόλ (NAFLD) είναι πιθανό να ξεπεράσει το αλκοόλ ως η κύρια αιτία ηπατικής νόσου τα επόμενα χρόνια», προειδοποιεί ο οργανισμός.

«Μόνο το 34 τοις εκατό των ανθρώπων συνδέει το υπέρβαρο με ηπατική νόσο, σε σύγκριση με το 80 τοις εκατό που κατανοεί τη σχέση μεταξύ του υπερβολικού βάρους και των καρδιακών παθήσεων, της υψηλής αρτηριακής πίεσης και του διαβήτη», σημειώνει ο ιστότοπός τους. Όσοι ελπίζουν να διορθώσουν τα προβλήματα υγείας του ήπατός τους μπορεί επομένως να δουν αποτελέσματα με την απώλεια βάρους, λένε οι ειδικοί.

ζάχαρη σε ένα μπολ με κουτάλι
Africa Studio / Shutterstock

Ένα δημοφιλές φαγητό θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρή βλάβη στο συκώτι σας—και είναι κάτι που οι περισσότεροι από εμάς τρώμε σε καθημερινή βάση: η προσθήκη ζάχαρης. Όταν τρώτε τροφές με πρόσθετη ζάχαρη, το σώμα σας τη διασπά σε γλυκόζη, καίγοντας μέρος της αμέσως και αποθηκεύοντας το υπόλοιπο για αργότερα ως εφεδρική ενέργεια. «Οποιαδήποτε περίσσεια γλυκόζης στο αίμα μετατρέπεται σε λιποκύτταρα», εξηγεί το British Liver Trust, σημειώνοντας ότι το συκώτι είναι ένα από τα μέρη όπου μπορεί να αποθηκευτεί αυτό το λίπος.

Με την πάροδο του χρόνου, τα ηπατικά κύτταρα αντικαθίστανται σταδιακά από λιπώδη κύτταρα, οδηγώντας σε NAFLD. Αυτό μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή και ηπατική βλάβη καθώς τα υγιή ηπατικά κύτταρα αντικαθίστανται από συσσώρευση λιποκυττάρων. Το συκώτι σας μπορεί στη συνέχεια να υποστεί μειωμένη ικανότητα να φιλτράρει τις τοξίνες από το σώμα, καθιστώντας το όλο και λιγότερο αποτελεσματικό στις σημαντικές σωματικές του λειτουργίες.

γυναίκα που κρατά την παλάμη σε δίαιτα σόδα, ποτήρι δίαιτα κόλα
pormezz / Shutterstock

Τα καλά νέα είναι ότι το συκώτι σας είναι εκπληκτικά καλό στην επισκευή του, όταν του δίνεται η ευκαιρία. “Το συκώτι είναι ένα μοναδικό όργανο. Είναι το μόνο όργανο στο σώμα που μπορεί να αναγεννηθεί”, εξηγούν ειδικοί από το Πανεπιστήμιο της Αϊόβα Υγείας. “Στα περισσότερα όργανα, όπως η καρδιά, ο κατεστραμμένος ιστός αντικαθίσταται από ουλή , όπως στο δέρμα. Το συκώτι, ωστόσο, είναι σε θέση να αντικαταστήσει τον κατεστραμμένο ιστό με νέα κύτταρα».

«Θα πρέπει να περιορίσετε την πρόσληψη πρόσθετης ζάχαρης σε όχι περισσότερο από 25 γραμμάρια την ημέρα», συμβουλεύει Lindsday Delk, RDN, διατροφολόγος με πάνω από 20 χρόνια εμπειρία. “Η προστιθέμενη ζάχαρη είναι οποιαδήποτε ζάχαρη που προστίθεται στα τρόφιμα κατά την επεξεργασία ή την προετοιμασία. Αυτό περιλαμβάνει σάκχαρα όπως λευκή ζάχαρη, καστανή ζάχαρη, ζάχαρη άχνη, σιρόπι καλαμποκιού, σιρόπι σφενδάμου και μέλι”, σημειώνει.
Η μείωση της πρόσληψης ζάχαρης μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος, ένα μέτρο που η έρευνα δείχνει ότι είναι ο μοναδικός καλύτερος τρόπος για να αντιστρέψετε τη NAFLD. «Η απώλεια του 10 τοις εκατό του τρέχοντος βάρους σας μπορεί να μειώσει δραματικά την ποσότητα λίπους στο ήπαρ καθώς και να μειώσει τη φλεγμονή», λένε οι ειδικοί από το Michigan Health.

Για περισσότερα νέα για την υγεία που αποστέλλονται απευθείας στα εισερχόμενά σας, εγγραφείτε στο καθημερινό μας ενημερωτικό δελτίο.

γυναίκα τρώει σαλάτα με κοτόπουλο
Farknot Architect / Shutterstock

Η αποκοπή της πρόσθετης ζάχαρης από τη διατροφή σας θα βοηθήσει στην αποκατάσταση τουλάχιστον μερικών από τις βλάβες που έχουν προκληθεί στο συκώτι σας, αλλά οι ειδικοί λένε ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να βελτιώσετε την υγεία του ήπατος. «Τρώτε μια υγιεινή διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως και κρέατα και γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά», συνιστά η Delk. Ωστόσο, σημειώνει ότι θα θελήσετε να αποφύγετε τα προγράμματα αποτοξίνωσης του ήπατος, καθώς αυτά «δεν είναι χρήσιμα ή αποτελεσματικά και μερικά μπορεί να είναι ακόμη και επιβλαβή».

Μιλήστε με τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο πρόληψης ή διαχείρισης της μη αλκοολικής λιπώδους ηπατικής νόσου.

Κοινοποίησε το

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ