Αθήνα
Ηλιοφάνεια
18°C
 

Ηχορρύπανση: Ποιες είναι οι επιπτώσεις στην υγεία

Μερικά παραδείγματα πηγών ηχορύπανσης περιλαμβάνουν:

  • Οικοδομικές δραστηριότητες
  • Μηχανοκίνητα οχήματα
  • Συνωστισμός ανθρώπων
  • Συναυλίες
  • Ήχος αεροπλάνου

Αυτό το άρθρο εξετάζει λεπτομερέστερα την ηχορύπανση και τις πιθανές επιπτώσεις της στην υγεία. Θα συζητήσουμε επίσης τρόπους μείωσης της ηχορύπανσης.

Τι είναι η ηχορύπανση;

Ο θόρυβος είναι σχεδόν πάντα γύρω μας, είτε φυσικός, όπως το κελάϊδισμα των πουλιών, είτε από την ανθρώπινη δραστηριότητα, όπως η κυκλοφορία οχημάτων. Ωστόσο, η συσσώρευση θορύβου μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην ευημερία των ανθρώπων και των ζώων.

Σε σύγκριση με άλλους τύπους ρύπανσης, οι άνθρωποι συχνά παραβλέπουν το πόσο επιβλαβής είναι η ηχορύπανση για την υγεία.

Επιπτώσεις στην ψυχική υγεία

Οι ανεπιθύμητοι ήχοι μπορούν να έχουν μια σειρά από επιπτώσεις στην ψυχική υγεία.

Ο εγκέφαλος παρακολουθεί πάντα τους ήχους για σημάδια κινδύνου, ακόμη και κατά τη διάρκεια του ύπνου. Ως αποτέλεσμα, ο συχνός ή δυνατός θόρυβος μπορεί να προκαλέσει άγχος ή στρες. Με τη συνεχή έκθεση στην ηχορύπανση, η ευαισθησία ενός ατόμου στο στρες αυξάνεται.

Οι άνθρωποι που ζουν με συνεχή ηχορύπανση μπορεί να αισθάνονται ευερέθιστοι. Εάν ένα άτομο αισθάνεται ότι δεν μπορεί να ελέγξει την ποσότητα του θορύβου στο περιβάλλον του, ο αντίκτυπός του στην ψυχική του υγεία εντείνεται.

Ο περιβαλλοντικός θόρυβος είναι επίσης μια κοινή αιτία διαταραχής του ύπνου. Ένα άτομο μπορεί να αντιμετωπίσει:

  • δυσκολία στον ύπνο
  • αδυναμία να παραμείνει κοιμισμένος (διακοπτόμενος ύπνος)
  • να ξυπνά τις πρώτες πρωινές ώρες

Επιπτώσεις στη σωματική υγεία

Οι επιπτώσεις της ηχορύπανσης στην υγεία μπορεί να προκύψουν ως άμεσο ή έμμεσο αποτέλεσμα της έκθεσης στο θόρυβο.

Σε σοβαρές περιπτώσεις, οι δυνατοί ήχοι μπορούν να προκαλέσουν άμεσα προβλήματα ακοής. Ορισμένες μορφές της ακοής που προκαλείται από το θόρυβο περιλαμβάνουν:

  • μη φυσιολογική αντίληψη έντασης
  • εμβοές, η οποία προκαλεί επίμονο κουδούνισμα υψηλού τόνου στα αυτιά
  • παραμορφωμένη ακοή

Σύμφωνα με μια ανασκόπηση του 2018, υπάρχουν ενδείξεις ότι η βραχυπρόθεσμη έκθεση στην ηχορύπανση μπορεί προσωρινά να αυξήσει την αρτηριακή πίεση και να αυξήσει το ιξώδες του αίματος. Υπάρχει επίσης συσχέτιση μεταξύ της μακροχρόνιας έκθεσης στο θόρυβο και των υψηλότερων ποσοστών καρδιαγγειακών παθήσεων.

Οι συγγραφείς της ανασκόπησης εξηγούν ότι αυτό μπορεί να συμβεί λόγω της επίδρασης της ηχορύπανσης στα επίπεδα ορμονών του στρες και στο νευρικό σύστημα. Κατά συνέπεια, με την πάροδο του χρόνου αυτό το άγχος μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη ασθενειών.

Μια άλλη μελέτη του 2018 στον Καναδά διαπίστωσε ότι η προεκλαμψία, μια κατάσταση που προκαλεί υψηλή αρτηριακή πίεση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ήταν πιο συχνή μεταξύ των εγκύων που εκτέθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα ηχορύπανσης.

Επιπτώσεις στα παιδιά

Σύμφωνα με την ανασκόπηση του 2018, τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στην απώλεια ακοής που προκαλείται από θόρυβο. Μια μελέτη του 2014 διαπίστωσε ότι η χρόνια έκθεση σε θόρυβο για 8 ώρες την ημέρα θα μπορούσε να προκαλέσει μόνιμες αλλαγές ακοής στα παιδιά, συμπεριλαμβανομένης της αδυναμίας ακρόασης ορισμένων συχνοτήτων.

Επίσης, η ηχορύπανση μπορεί να επηρεάσει την ακοή ενός παιδιού σε οποιοδήποτε στάδιο ανάπτυξης, συμπεριλαμβανομένου του εμβρύου, της βρεφικής ηλικίας και της εφηβείας.

Επιπλέον, ο ανεπιθύμητος ή δυνατός θόρυβος στο σχολείο ή στο σπίτι μπορεί να δυσκολέψει τα παιδιά στη μάθηση.

Μπορεί να αντιμετωπίσουν μεγαλύτερη δυσκολία με:

  • συγκέντρωση
  • ανάπτυξη επικοινωνίας και ομιλίας
  • γνωστική απόδοση

Αυτό μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά ενός παιδιού, την ικανότητά του να δημιουργεί σχέσεις και την αυτοπεποίθησή του. Τα παιδιά μπορούν επίσης να αναπτύξουν υψηλή αρτηριακή πίεση λόγω χρόνιας έκθεσης στον ήχο.

Πώς να μειώσετε την ηχορύπανση

Σε ορισμένες περιπτώσεις, η ηχορύπανση είναι αναπόφευκτη. Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι μείωσης των επιπέδων θορύβου μέσα στο σπίτι. Ένα άτομο μπορεί να δοκιμάσει:

Μείωση θορύβου από συσκευές: Αντικείμενα, όπως μονάδες κλιματισμού, θερμαντήρες, ανεμιστήρες και άλλες συσκευές, μπορούν να συμβάλουν στα συνολικά επίπεδα θορύβου στο σπίτι. Δοκιμάστε να τις απενεργοποιείτε πιο συχνά ή να τις ρυθμίζετε με χρονοδιακόπτη, ώστε να ενεργοποιούνται μόνο σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές.

Μείωση θορύβου από συσκευές πολυμέσων: Εξετάστε την ένταση και τη διάρκεια του θορύβου από μουσική, τηλεοράσεις, ραδιόφωνα και βιντεοπαιχνίδια. Αποφύγετε τον περιττό θόρυβο που αναπαράγεται στο παρασκήνιο για μεγάλα χρονικά διαστήματα ή ακούτε ήχους σε πολύ υψηλή ένταση. Μπορεί να είναι χρήσιμο να αφιερώσετε χρόνο για να παρακολουθήσετε τηλεόραση ή να ακούσετε μουσική.

Επισκευή ή αντικατάσταση παλαιών μηχανημάτων: Οι παλιές συσκευές, τα οχήματα και άλλα αντικείμενα μπορεί να είναι πιο δυνατά από τα νεότερα μοντέλα. Εξετάστε το ενδεχόμενο να αναβαθμίσετε ή να αντικαταστήσετε θορυβώδεις οικιακές συσκευές.

Ηχομόνωση: Η προσθήκη μόνωσης γύρω από το σπίτι μπορεί να μειώσει τους εξωτερικούς ήχους. Η τοποθέτηση χαλιών και κουρτινών μπορεί επίσης να βοηθήσουν.

Δημιουργήστε περισσότερο χρόνο ησυχίας: Προσπαθήστε να αφιερώνετε τακτικά χρόνο για ήσυχες δραστηριότητες, όπως ανάγνωση, παζλ ή δημιουργικά χόμπι. Αποφύγετε την αναπαραγωγή μουσικής ή τον θόρυβο παρασκηνίου κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Προστασία αυτιών: Εάν ο δυνατός θόρυβος είναι αναπόφευκτος, χρησιμοποιήστε προστασία αυτιών, όπως ωτοασπίδες για να μειώσετε την πρόσκρουσή του.

Κοινοποίησε το

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ