Αθήνα
Ηλιοφάνεια
18°C
 

8 τρόποι για να ενισχύσετε την υγεία του εγκεφάλου σας

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ένα τόσο απίστευτα πολύπλοκο όργανο που μπορεί να είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ακριβώς πώς να τον διατηρήσουμε υγιή. Για παράδειγμα: γνωρίζατε ότι η άσκηση καλής στοματικής υγιεινής μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο άνοιας; Αυτό είναι σωστό – το βούρτσισμα και το νήμα είναι ένας τρόπος για να διατηρήσετε τον εγκέφαλό σας υγιή.

Είναι αυτονόητο ότι θέλετε να κάνετε ό,τι μπορείτε για να διατηρήσετε τον εγκέφαλό σας σε κορυφαία φόρμα. Εξάλλου, είναι υπεύθυνος για «σκέψη, μνήμη, συναίσθημα, αφή, κινητικές δεξιότητες, όραση, αναπνοή, θερμοκρασία, πείνα και κάθε διαδικασία που ρυθμίζει το σώμα μας», όπως περιγράφεται από το Johns Hopkins Medicine. Διαβάστε παρακάτω για οκτώ εύκολους τρόπους για να διατηρήσετε αυτό το εκπληκτικό όργανο υγιές.

Αυτό το κοινό φάρμακο θα μπορούσε να βλάψει τον εγκέφαλό σας, λέει μια νέα μελέτη.

Γυναίκα που τεντώνεται στο κρεβάτι.
Prostock-Studio/iStock

Το να καίτε το καύσιμο όλη τη νύχτα δεν κάνει τη χάρη στον εγκέφαλό σας. «Το να μην κοιμάσαι αρκετά μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο άνοιας», προειδοποιεί Puja Aggarwal, MD, πιστοποιημένος από το διοικητικό συμβούλιο νευρολόγος και νευροεπιστήμονας. «Μπορείς να το αλλάξεις αυτό φτιάχνοντας ένα καθορισμένο πρόγραμμα ύπνου (τουλάχιστον έξι έως επτά ώρες) και τηρώντας το».

Γυναίκα ξαπλωμένη στο κρεβάτι με ένα μαξιλάρι πάνω από το κεφάλι της.
KrisCole/iStock

Ορισμένες συνήθειες ύπνου συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο άνοιας. “[R]Οι ερευνητές βρήκαν ότι άτομα άνω των 65 ετών που κοιμούνται σταθερά περισσότερες από εννέα ώρες κάθε βράδυ είχαν διπλάσιο κίνδυνο να αναπτύξουν άνοια και νόσο του Αλτσχάιμερ μέσα στα επόμενα 10 χρόνια σε σύγκριση με εκείνους που κοιμόντουσαν λιγότερο από εννέα ώρες τη νύχτα», αναφέρει το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης. Το χείλος.

Ζευγάρι που κάνει τζόκινγκ μαζί.
Charday Penn/iStock

«Η φυσική κατάσταση μειώνει τον κίνδυνο απώλειας μνήμης», συμβουλεύει ο Aggarwal, ο οποίος προτείνει να ενσωματώσετε το περπάτημα, τις καθημερινές δουλειές και άλλες δραστηριότητες στην καθημερινή σας ζωή. Τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) σημειώνουν ότι η σωματική δραστηριότητα μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της μνήμης, στη μείωση του άγχους και της κατάθλιψης και στη μείωση του κινδύνου άνοιας. «Αλλά δεν χρειάζεται να είσαι γκουρού της φυσικής κατάστασης για να αποκομίσεις τα οφέλη», λέει το CDC. «Οποιαδήποτε σωματική δραστηριότητα μπορεί να βοηθήσει».

Γυναίκα που πίνει νερό έξω κατά τη διάρκεια της άσκησης.
Nastasic/iStock

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να πίνετε αρκετό νερό κάθε μέρα, όπως η ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματός σας, η πρόληψη λοιμώξεων, η διατήρηση της λειτουργίας των οργάνων σας και η ανύψωση της διάθεσής σας. Μπορεί επίσης να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακής ανεπάρκειας. Και δεδομένου ότι περίπου το 75 τοις εκατό του εγκεφάλου αποτελείται από νερό, «η αφυδάτωση, ακόμη και σε μικρές ποσότητες, μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στις εγκεφαλικές λειτουργίες», αναφέρει το Harvard Health.

Για περισσότερα νέα για την υγεία που αποστέλλονται απευθείας στα εισερχόμενά σας, εγγραφείτε στο καθημερινό μας ενημερωτικό δελτίο.

Ομάδα φίλων που απολαμβάνουν χρόνο μαζί σε εξωτερικούς χώρους.
Nastasic/iStock

«Περιβάλλοντας τον εαυτό σας με την οικογένεια και τους φίλους σας, χτίζετε συναισθηματικές συνδέσεις που οδηγούν σε μακροζωία», λέει ο Aggarwal. «Αυτό βοηθά επίσης στη μείωση του κινδύνου της νόσου του Αλτσχάιμερ». Έρευνες έχουν δείξει ότι «οι πιο κοινωνικοί ηλικιωμένοι είχαν 70 τοις εκατό μείωση στο ποσοστό γνωστικής έκπτωσης, σε σύγκριση με τους λιγότερο κοινωνικούς συνομηλίκους τους». χρόνος έχουν αναφερθεί.

Η κοινωνικοποίηση δεν πρέπει επίσης να είναι μονόπλευρη—θα χρειαστείτε κάποιον που θα σας ακούσει. Τζόελ Σαλίναςο MD, ο κύριος συγγραφέας μιας μελέτης του 2021 για τη γνωστική υγεία, είπε στο CNN ότι η ύπαρξη ενός καλού ακροατή μπορεί να είναι χρήσιμη για την ενίσχυση τμημάτων του εγκεφάλου καθώς και για την ελαχιστοποίηση της βλάβης που προκαλείται από τη γήρανση.

Χαμογελαστή γυναίκα που κοιτάζει έξω από ένα παράθυρο.
Ridofranz/iStock

«Το άγχος και η κατάθλιψη έχουν συνδεθεί με υψηλότερο κίνδυνο απώλειας μνήμης», εξηγεί ο Aggarwal. «Με τη θετικότητα, μειώνεις τα ποσοστά άγχους και κατάθλιψης και αυξάνεις την ευτυχία σου».

John MedinaPhD, συγγραφέας του Κανόνες εγκεφάλου για καλή γήρανση, είπε στο Forbes ότι η αισιοδοξία τόσο μειώνει το στρες όσο και βοηθά στην παραγωγή ντοπαμίνης, ενός τύπου νευροδιαβιβαστή. «Η ντοπαμίνη γεμίζει σοβαρά προβλήματα», είπε η Μεντίνα, συγκρίνοντας την επίδρασή της με την εκκίνηση ενός αυτοκινήτου. “Βάλτε το κλειδί στην κλειδαριά και το αυτοκίνητο αναζωογονείται.”

Θα θελήσετε να μειώσετε τα επίπεδα άγχους σας όχι μόνο για την υγεία του εγκεφάλου σας, αλλά και για τη συνολική ευεξία του σώματός σας.

Γυναίκα που τρώει ένα υγιεινό γεύμα στην κουζίνα.
PeopleImages/iStock

Μια δίαιτα που υποστηρίζει την υγεία του εγκεφάλου έχει δύο πτυχές, εξηγεί ο Aggarwal. «Ενσωματώνοντας λαχανικά, ξηρούς καρπούς, δημητριακά ολικής αλέσεως και όσπρια στη διατροφή σας και [eating less] Το κόκκινο κρέας βελτιώνει την υγεία του εγκεφάλου και τη μακροζωία», λέει. Τα πολλά οφέλη της διατήρησης μιας υγιεινής διατροφής περιλαμβάνουν την ενίσχυση της υγείας της καρδιάς, την πρόληψη ασθενειών και τη διατήρηση ενός υγιούς βάρους.

Είναι επίσης σημαντικό να ενημερώνεστε για τα νέα σχετικά με το ποιες τροφές μπορούν να ωφελήσουν ειδικά την υγεία του εγκεφάλου σας. Μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση χυμού τάρτας κερασιού μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου άνοιας. Άλλες τροφές που μπορεί να είναι καλές για τον εγκέφαλό σας περιλαμβάνουν τον καφέ και το τσάι, τα καρύδια και τα λιπαρά ψάρια, σύμφωνα με το Harvard Health.

Γυναίκα ξαπλωμένη στον καναπέ και κάνει ένα σταυρόλεξο.
SelectStock/iStock

“Ο εγκέφαλός σας είναι παρόμοιος με έναν μυ – πρέπει να τον χρησιμοποιήσετε ή να τον χάσετε.” Ντον Ντέξτερ, MD, έγραψε για την Mayo Clinic, λέγοντας ότι το να αφιερώνετε χρόνο για δραστηριότητες που τονώνουν διανοητικά είναι σαν να «διασταυρώνετε την εκπαίδευση του εγκεφάλου σας». «Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να διατηρήσετε τον εγκέφαλό σας σε φόρμα, όπως να κάνετε σταυρόλεξα ή Sudoku, να διαβάσετε, να παίξετε χαρτιά ή να φτιάξετε ένα παζλ».

Ο Dexter προειδοποιεί για τα “προγράμματα εξάσκησης του εγκεφάλου”, λέγοντας ότι “Ο εγκέφαλός σας μπορεί να κάνει εξίσου καλή προπόνηση διαβάζοντας ή προκαλώντας τον εαυτό σας με παζλ”. Επιπλέον, συμβουλεύει να μην παρακολουθείτε υπερβολικά τηλεόραση. “[T]Το καπέλο είναι μια παθητική δραστηριότητα και ελάχιστα διεγείρει τον εγκέφαλό σου».

Κοινοποίησε το

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ